2013. augusztus 21., szerda

Előkészületek: számháború kezdőknek

Hogy tisztán lássak, nekiálltam lemérni a két biciklit. Melyik, hol több-kevesebb, és ennek pozitív vagy negatív hatását fogom érezni menet közben.
A mai bejegyzést korábban kellett volna megírnom, mint csak úgy, belecsapni a lecsóba. Egy-két méretet persze feljegyeztem, de érdemes kicsit jobban beleásni magunkat a geometriába. Az objektivitás, és persze a kényelem miatt is.
Testméretem, arányaim egy ideig még változatlanok, az elmúlt években kialakítottam a tökéletesen ergonomikus beállítást. 26-os keréknél 19" méretű váz, 600mm-es vízszintes felsőcsőhosszal, ehhez 100-110-es kormányszár. 425-ös láncvilla, a kormány 8-10 centiméterrel lejjebb (Nem lentebb, könyörgöm!) a nyeregnél. Klasszikus, '90-es évekbeli XC geometria. Első megújhodást a szélesebb, enyhén rizer kormány jelentette. Praktikus volt a merev villa mellett. A 60 centis szélesség ma már viszont eléggé megmosolyogtató érték, de jól elvoltam vele.
A nagy áttörést egy 640 mm-es kormány jelentette. Itt már nem álltam meg, átszakadt a gát. Teleszkóppal teljesen megváltozott a nyereg-pedál-kormány pontjai által bezárt háromszög helyzete. Az első 100 km után, mondhatni hozzászoktam. És erre itt van ez a 29er...
Hogy korrekt legyek, lemértem a fő igazodási pontokat. Érdekes módon, nyugalmi helyzetben a középtengely ugyanúgy 310 mm magasan van kicsi, és nagy keréknél is. Tehát nem igaz az, hogy a mélyebb növésűeknek nem ér le a lába, egy embernél minden esetben ugyanolyan magasra fog kerülni a nyereg, mivel a lábhossz adottnak tekinthető. A láncvilla 425 helyett már 440 mm, kell a hely. De jótékonyan hat a mászási tulajdonságokra. Szerencsémre mindkét váz 19"-os. Nem precízen, csak szabócentivel mérve mindkettő 600 mm-es vízszintes felsőcső hosszal rendelkezik. A következő neuralgikus pont, a nyeregközép-kormány távolság. Mit ad isten, azaz hogy hogy nem, elvtársak 75 centiméter a 26 és 29 collos bringán. Innen már kezd érdekessé válni a helyzet! A 26-os 640 mm-es kormánya alaphelyzetben 955 mm magasan helyezkedik el, de a hézagoló gyűrűk variálásával 15, a stucni felfelé fordításával újabb milliméterekkel emelhető. Ezzel szemben a 29-esen már a kormány is 680 mm (oldalanként bő ujjnyi) széles kormány egy centivel magasodik a méter fölé. Emelni már nem, de fordítani tudom a stucnit.  Tehát 4-5,5 centi plusz függőleges, és 2 centi fór vízszintes irányban.
Ennyit az elméletről, jöjjön a gyakorlat!
Holnap megosztom veletek első valós élményeimet a Kross Level B4-ről, amolyan menetpróba beszámoló lesz.
Köszönöm az eddigi figyelmet, holnap jelentkezem!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése