2013. augusztus 20., kedd

2913. augusztus 29





2013. augusztus 20-a egy időre emlékezetes marad. Egy ideje már érdekelt az "új kerékméret szabvány", vajon milyen lehet a tventinájnerezés? Akkoriban (2007 táján) még javában egyeduralkodó volt a hagyományos 26-os mtb. Csak pár különc, megszállott vagyis deviáns istállójába került ezekből a fura, nagy kerekű montikból. Én meg vígan versenyeztem 1990-es acél Specialized Stumpjumperrel, később tesztelhettem prototípus karbonvázas montit, szintén 26-os kerékkel. Mivel egy jó teleszkóp nem olcsó mulatság, éveken át merev villával használtam. Legalább könnyű maradt a kerékpár, agilis az irányítás, és nem kellett aggódnom a teleszkóp karbantartás miatt. 2005 után, idén újra megmozdult valami- az első villa. Erről is szólok hamarosan, de térjünk vissza a mába!
A idei Bringaexpo két nagy felfedezése számomra: kedvenc festés elemem, a zöld díszítés, mint a pestis jelent több gyártónál. Továbbá, hogy a 29-es monti már nem a "gazdagok" sportja. 2013-ban megjelentek a megfizethető árú nagy kerekű mountain bike-ok. Csak kapkodtam a fejem, mindenesetre nagyon pozitív a versenysport trendmutató hatása ilyen módon érvényesül az átlagemberek előtt. Ma, ha valaki egy statisztikailag átlagos havi fizetéséből venne hegyikerékpárt, a 26-os mellett a 29-esekből is kimondottan nagy választékot talál. Igaz, a belépő kategóriát jelenti, de ez megtévesztő. Belépő, de nem low-end kategória.
A jövőre nézve nem mindegy, merre próbálok továbblépni. Mivel az anyagi lehetőségeim (meg a férőhely, stb.) sajnos végesek, nem tarthatok minden kerékméretből egy versenyzésre szánt biciklit. Jelenleg biztosan nem. De nagyon kíváncsi vagyok. Jelenlegi montim, egy 26-os Gepida Sirmium Pro vázra épített, szinte teljes XT szettel és Rockshox Reba villával szerelt bicaj bőven teljesíti a "versenyzésre alkalmas" feltételrendszert. Barátok, ismerősök akik úgymond megtértek, visszalépésnek tekintenek a 26-os kerékméretre. Kellően profi alkatrészekkel a hazai maratonokon eredményesebb is, elég megnéznünk az élmezőny gépparkját. De a lelkes amatőrök is a 29-es mellett teszik le a húszforintost. Tehát a kérdés adott: a nagyobb kerék elvileg nagyobb tömeggel is jár, a súlycsökkentés pedig spécibb alkatrészeket igényel. A kört a büdzsé zárja. Őszintén szólva, nem tudtam dönteni. Marad a próba. Hol, kitől kérhetek kölcsön egy komplett kerékpárt? Nagy mázlista vagyok, a kérdésem után órákon belül egyszerre több lehetőség is adódott.
A Bringabanda szponzora, a Biking kft a Kross kerékpárok forgalmazója felajánlott egy Kross Level B4 kerékpárt tesztelésre. Csaplovics Ferenc személyesen adta át eme jeles napon. Most már lesz miért emlékeznem augusztus 20-ára. A Kross Level B4-ről röviden: a lengyel márka megfizethető árú, 29" kerékméretű, tárcsafékes modellje amolyan belépő a nagy kerekű valódi montik közé.
Gyors állítgatás, a pedál felszerelése közben vetettem pár pillantást a technikára: a logikusan formált, nagy keresztmetszetű csövek matt ezüst színt kaptak. Nincs belül vezetett bowden, nincs semmi fifika a vázon. Semmi, ami feleslegesen drágítaná. A villa egy fokkal jobb, mint a kategóriában megszokott. Alap, de magnézium lábas- fél kiló mínuszt jelent. A hajtás- váltórendszer 27 fokozattal kényeztet, ennek abszolút örülök. A féket most használom először (ezt a típust, általában használom a lassító berendezést), kiderül mit tud a belépő szintű hidraulikus rendszer. A kerekek kicsit olcsónak tűnnek az agyak miatt, de a WTB felni garancia a jó minőségre. Akármivel nem fűzik össze. Mindenesnek tűnő gumi, saját márkás kiegészítők, a nyereg meg vagy kényelmes lesz, vagy nem.
Ezzel a kerékpárral egy nem kalkulált kérdésre is választ fogok kapni: mit ad a több évtizedes fejlesztés, a folyamatos új technikai, technológiai innovációk eredményeként mit tud ma egy ár/érték arányra optimalizált, belépő kategóriájú 29-es mtb? A korábbi tapasztalataim alapján azt mondom, ez a 150-200ezres sáv a minimum, ha valaki mtb versenyeken, jellemzően maratonokon szeretne rajthoz állni. Mikor már nem nehezék a kerékpár, hanem strapabíró, megbízható és jó minőségű szerkezet. Amit érdemes fejleszteni. Érdemes? Pár nap, és meglesz a válasz.
Az első napot a "bevált" edzőkörömön töltöttem. 2-2,5 óra, szintes de nem túl nehéz kör a Budai-hegységben. A tapasztalatokról holnap számolok be, még nagyon erős az újdonság varázsa. Szükségem van megerősítésre. A bringának nincs.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése